Karl Bertil Jonsson

 

Källa
 
Ingen jul utan Karl Bertil Jonsson, enligt mig det allra mest viktiga på hela julafton. Jag fullkomligt älskar det och egentligen allt av Per Åhlin! Hans filmer får mig att bli helt pirrig i hela kroppen, av jag antar är pga barndomens alla positiva minnen! Jag och min kusin tittade på Dunderklumpen, kunde varje replik och kunde inte sluta skratta när de talas om "Lejonkonserver", och "Ratta höger, ratta vänster, se upp bromsa. Ah du har ju inget körkort" - stående citat i min familj. När vi ser Karl Bertil på julafton blir det nästan en tävling i att säga nästakommande citat högt!
 
Jag fick en Per Åhlin-film i julklapp som jag inte visade igår, nämligen "Resan till Melonia", så nu har jag faktiskt alla gamla favoriter på DVD.
 
 
 
Filmerna har blivit bättre å bättre för varje år och innehåller dessutom en hel del vuxenhumor. Efter 1,5 år på kulturvetarprogrammet ser jag dessutom alla de kulturella referenser som det svämmas över av i filmerna. Kanske skulle jag skriva en B-uppsats om de kulturella referenserna i Per Åhlins filmer?
 
Så har inte ännu inte tagit del av detta stycke fanatiska svenska kultur, sätt igång med det NU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0