Per Anders Fogelström

 
Som nämnt i ett tidigare inlägg samlar jag på böcker skriva av Per Anders Fogelström, och han är som sagt min absoluta favoritförfattare. De första böckerna jag stötte på skriva av honom, och också de bästa, är böckerna i serien "Stad". I böckerna får man följa en och samma familj från 1860 till 1960. Familjen man får följa är en vanlig arbetarfamilj på Söder i Stockholm och genom att läsa böckerna lär man sig så otroligt mycket om stadens utveckling och händelser i världen och i Sverige under den hundraåriga period som böckerna utspelar sig under.
 
Att det inte är den högre klassens människor man får följa är det som gör det hela så speciellt. Man får lära om arbetarnas utveckling, från industriella revolutionen fram till hyfsat modern tid. Att genom arbetarklassens perspektiv att se på historiska händelser i Sverige och i världens stötte jag aldrig på i skolan, och det finns heller inte så mycket litteratur skriven på ämnet. Ofta läser man historien ur de styrenades, de makthavandes perspektiv. Fogelströms karakrärer är påhitt, men de händelser de är med om är helt sanna, och förmodligen är deras reaktioner och handlingar mycket nära den faktiska sanningen. Man får följa arbetarklassen, hur de reste sig och slet sig ur sina bojor under industriella revolutionen, bildade fakföreningar och upptäckte den fantastiska styrkan i att samlas under en fana och hur långt man kan nå tillsammans. Utan dem hade inte samhället sett ut som det gör idag, det välfärdsamhället vi är så vana vid hade kanske inte funnits om inte de människor som levde före oss inte hade upptäckt att de faktist hade lika stor rätt till väfärd som borgarklassen och att man inte bara för att man jobbar måste göra det i dåliga förhållanden och på dåliga vilkor. Jag anser att vi glömmer dessa människor i vår undervisning i skolan, de har varit så viktiga för det svenska samhällets utveckling, och vi hedrar inte ens deras minna genom att skriva in dem i skolböckerna, dåligt!
 
Men Per Anders Fogelström lyfter fram dessa männsikor, och ger dem ett ansikte, därför blir historien och faktan så lätt att ta till sig. Han gömmer historien bakom en roman, och man lär sig inte bara som arbetarklassens och dess politiska utveckling utan också om hur människor levde och verkade, hur förhållanden mellan de olika klasserna i samhället var, hur mode, kultur och samhällssynen utvecklades. Första boken i serien "Stad" heter "Mina drömmars stad", den handlar om Henning som kommer till staden under industriella revolutionen och har en dröm att skapa sig ett bättre liv i staden. Genom de kommande böckerna får man följa stadens utveckling och mäsnniskornas framsteg och serien slutar med boken "Stad i världen". Då efter hundra år har staden och människorna i den blivit medvetna om att de är en del av resten av världen. Det är en otrolig utveckling, och Fogelstöm beskriver den så otroligt bra.
 
Fogelström har skrivit över 40 böcker där de flesta utspelar sig i Stockholm, och som handlar om människorna i arbetarklassen på Söder och deras utveckling på ett eller annat sätt. En av hans böcker "Sommaren med Monika" är filmatiserad, av Ingmar Bergman, den finns att finna på Youtube faktist men väldigt svår att få tag på på DVD. Några av dessa ca 40 är faktaböcker om staden Stockholms utveckling, och de är de böcker som kommer vara svårast att få tag på tror jag. Jag har inte hunnit läsa alla böckerna, och min samling består förtillfället av 25 av han böcker och jag har läst några stycken. Många av böckerna är som små konstverk, med underbara bilder på bokomslagen.
 
Denna serien handlar om ett par ungdomars uppväxt i Stockholm. Så himla fina tycker jag! Bara bilderna är en historialektion i sig.
På denna bilden står personerna i boken vid Sista Styverns trappor på Söder, dessa trappor figurerar flitigt i böckerna i "Stad" bland annat, och faktum är att Fogelström bodde i huset vid änden av dessa trappor. Hans änka bor kvar där än idag.
Och här står jag vid samma trappor, fast vid krönet av trappan.
 
 
Här är hela samlingen. De pastellfärgade fem böckerna som står tillsammans är Stadserien. Jag har dessa böcker på ljudbok och desstom de tre böckerna som utspelar sig innan men som Fogelström skrev långt senare. Jag har dessutom en stor planch föreställade Stockholm så som de såg ut i "Mina drömmars stad". Med en massa bilder och ytterligare förklaringar. Ja, jag är liksom lite att ett Fogelström fan, men hans böcker är ju så underbara. De är också anledningen till att jag älskar Söder, där kan man gå på de gator som det skrivs och i böckerna, och böckerna är också anledningen till att jag gillar allt som har med folklivshistoria att göra!
 
 
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0