Påsklovsplaner...

Länk
 
...innebär att jag ska åka hit! Sarajevo i Bosnien-Hercegovina. Jag har nämligen anmält mig till en så kallad tolernasresa till Bosnien, anordnad av Röda Korset Ungdomsförbund i Kalmar (känns som att jag skrivit lite om detta innan, men då blir det lite repetition). Toleransresa betyder att vi deltagare ska lära oss om Bosnienkrigen under 1990-talet, vi ska åka till olika platser i landet som på ett eller annat sätt är kopplande till konflikten. Vi ska oxå besöka platser i Kroatien med koppling till konflikten. Vilka plaser och dess historia och ännumer resadetaljer kommer jag självklart blogga om efter resan.
 
På bussresan ner genom Tyskland ska vi dessutom besöka koncentrationslägret Dachau. Vi ska alltså lära oss om konflikten, och dess följer med folkrensning, hat mellan folkgrupper och stor intolerans som får katastrofala följder. Vet man om sin historia kan man lättare se till att inte samma misstag upprepas igen, därför åker vi!
 
Innan resan kommer det genomföras informationsträffar och en temahelg. Än så länge har det varit tre träffar, och på den senaste träffen hade vi besök av Ferid, som genomlevde kriget. Vad han berättade tänkte jag blogga om i nästa vecka, för han hade väldigt mycket viktigt att berätta. Det var en väldigt intressant, berörande och känslosam kväll. Det han berättade är tunga och svåra saker, och jag är verkligen så tacksam att han ville komma till oss berätta om sina upplevelser.
 
Detta är en resa med syfte att öka toleransen, och för att det ska nå ut till fler än bara oss som åker på resan ska varje deltagare redovisa sina uppleveler på något sätt. Jag har pratat med min gamla bästa högstadielärarem Marina, om jag kunde komma till hennes klass och berätta om resan och vad jag lärde mig och också lite om Röda Korset. Snäll som hon är fick jag självklart Ja till det. Jag ser verkligen fram emot att stå framför en grupp å tala. Det var länge sedan så det kommer vara nervöst, men väldigt roligt!
 
Längtar verkligen till påsk!! Det ska bli så väldigt spännande och intressant. Allt vi ska se och uppleva! Sarajevo verkar vara en fantastiskt fin stad med ett underbart kulturliv! I en stad med både minareter, mosker, synagogor och kyrkor där alla religioner representeras så tydligt i stadsbilden har jag aldrig varit i och det längtar jag efter att uppleva! Jag har också snappat upp ett kafé inrett i Jugend som jag bara måste gå och fika på!!
 
Som ni förstår, denna resan kommer ni får läsa mer om längre fram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0