70 år och vi får ALDRIG glömma

Igår var det som ni säkert uppmärksammade 70 år sedan befrielsen av Auschwitz. Vi kan inte nog tjata om hur jäkla livsviktigt det är att aldrig glömma och att aldrig sluta tala om förintelsen. Jag var i Auschwitz 2008 med mamma och pappa och jag kommer aldrig att glömma de besöket!
 
Vi började i Birkenau och det var så obeskrivligt tyst, inga fårglar inget vindsus, inget. Som om själva platsen tystnat av allt obeskrivligt lidande som utspelat sig där.
 
(bilderna är från pappas kamera)
 
Jag lyssnade på Anne Franks Dagbok för första gången när jag var 12 år kanske. Sedan dess har den varit en viktig del i min uppväxt och i hur jag hittade mig själv och min identitet. Med intresset för Dagboken kom också intresset för förintelsen. Under en period läste jag alla överlevnadsskildringar som jag kunde komma åt och resan genom Europa 2008 var det på sin höjdpunkt. Vi åkte till Bergen-Belsen och det va skitjobbigt rent ut sagt!
 
 
Det gick liksom inte att sluta gråta
 
 
 
 Igår när dagen bestod av minnestunder och dokumentärer kände jag att jag vill göra något vettigt för samhället med min utbildning! Vi måste minnas förintelsen! Det handlar om tolerans och jämlikhet och om att vi aldrig får glömma alla människors lika värde. Men det är som om vi människor aldrig lär oss, vi lever i ett samhälle som är långt ifrån tolerant och så länge det är så måste vi fortsätta tjata! Jag som blivande historiker vill vara med, jag vill skrika mig hes om det så ska behövas för att se till att vi aldrig glömmer vad som händer när vi börjar göra skillnad på människor och människor. Människan måste sluta vara rädd för det okända och acceptera att mångfald alltid funnits och alltid kommer finns och att det finns så många fördelar att välkomnade den med öppna armar och egentligen bara nackdelar med att försöka stänga ute den. Det är ju bara människor det handlar om!

 

Förintelsen var den självklara lösningen för att skapa en stark stat, det var vad många trodde på. Att med vetenskap som metod stärka sitt humankapital. Det ifrågasattes inte och se vad de ledde till…. Därför måste vi vara vaksamma för förändringarna som händer i samhället, innan det är försent! Alltså, vi måste tillexempel se till att partier som SD INTE får makt i Sverige för det är ett FRÄMLINGSFIENTLIGT-parti som INTE är toleranta! Det är bland annat fenomen som SD som gör att vi måste fortsätta tjata. punkt slut


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0