Idag blev det visst aldrig ljust ute...

…men det har inte gjort så mycket för min del. Har passat på å vara flitigalisa å fyllt frysen med matlådor samtidigt som jag har tittat ikapp på P3 Guldgalan. En mycket underhållande galan, synd bara att Laleh inte vann nått pris. Det är så många roliga galor på tv just nu. Ikväll är det Guldbaggegalan, för att lyxa till det kommer fina Johanna hit å tittar på den tillsammans med mig. Nästa vecka är det QX Galan, som för mig verkligen är grand finale på årets galamaraton.

 

Men för att komma till saken, jag tänkte ge er ett kaktips! I förra veckan tog jag på mig att baka till en aktivitet anordnad av RKUF Kalmar. Jag baka en av mina absoluta favoritkakor, Winerstänger. Den finns att hitta i SJU SORTERS KAKOR.

 
Visste ni att boken SJU SORTERS KAKOR är ett resultat av en kakbakningstävling som ICA-Kuriren höll 1945. Kring 8000 bidrag skickades in, å många hamnade i boken. Den duktiga människan som skickade in Winerstängerna hade verkligen huvudet på skaft. Mitt exemplar är min gammelmormor Astrids gamla som jag har fått ta över. Bara faktumet att min gamlemormor som aldrig bjöd på mindre än sju sorter, hur liten fikatillställningen än var räcker för att man ska bli sugen på att baka själv.
 
Jag tycker att recptet är så charmigt och för att ni också ska få uppleva det får ni receptet på bild, å ni måste verkligen testa att baka dem. Det är inte alls svårt, å de blir som sagt väldigt smarriga!
 
                         
 
 
Jag bakade faktist en sak till en passion och kokoskaka, de receptet hittade jag i Kladdkakor och annat gott.
 
 
När man pysslar i köket är det roligt att omge sig med fina saker, som den fina fågelbrickan från IKEA här ovan eller färgglada Margaretaskålar! Min största gula Margaretaskål köpte jag för fem kr (!!!) för att den hade en nagg, som man knappt ser. Det kallas fynd det!
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0